Monday, June 18, 2007

Zeki Müren de bizi görecek


Yılmaz Erdoğan'ın sevilen filmi Vizontele'den, dilimize pelesenk olan "Zeki Müren de bizi görecek mi" repliği gerçek hayatta cevabını buluyor. Evet.

Kanadalı bir girişim tarafından geliştirilen eyebox2 adındaki kamera, 10 metre mesafeden kendisine bakıldığını anlıyor. Bu
işlevi çevresinde bulunan kızılötesi LED ışıkları aracılığı ile gerçekleştiren kamera, 15 derecelik açı ile bakıldığında, göz temasını yakalayabiliyor.

Vizontele'de, televizyon ile ilk defa tanışacak olan köylü vatandaşlarımıza, televizyonun nasıl çalıştığına

Bakışları algılayan Eyebox2
dair açıklama yapılırken; orada bulunanlardan birinin "biz Zeki Müren'i göreceğiz de, Zeki Müren de bizi görecek mi" diye sorması biraz da temel meraklarımızdan biri olan, izleniyor olmanın endişesinden kaynaklanıyordu. Bu elbette anlaşılır bir dürtü. Bu anlamda, yeni geliştirilen kameranın, izlemek yerine istatistik tutma gibi bir amaç için kullanıldığını en baştan belirterek gereksiz endişeyi ortadan kaldıralım.

Eyebox2'nin öncelikle reklamcılık sektörünün, etki etme oranı hep muallakta kalan billboard reklamlarında kullanılması planlanıyor. Farkedilme ve bakılma oranı konusunda genel olarak belirsizlik bulunan bu tip reklamlar, verdiği sonuçlar bakımından kesin bir değerlendirme yapmaya olanak tanımıyor. Eyebox sayesinde bilboardların önünden geçerken, 15 derecelik bir bakış açısı, Billboarda bakılıp bakılmadığını anlamaya yetiyor.

Teknoloji, fotoğraflarda çoğumuzu kızdıran kırmızı göz problemine neden olan ışık yansımasından esinlenilerek geliştirilmiş. Fotoğrafçıların ve fotoğrafı çekilenlerin çoğu zaman canını çok sıkan bu durum, insan gözündeki retina tabakasının ışığı yansıtmasından dolayı ortaya çıkıyor. Eyebox2'yi geliştiren xuuk şirketi de bu özelliği kullanıyor. Kızıl ötesi bir göz ile belirtilen açıyı izleyen kamera, gönderilen ışık insan gözündeki retinadan geri yansıdığında bunu algılıyor. Bu yansımaları USB bağlantısı ile bilgisayara aktarabilen Eyebox2, böylece bilboardlara ne kadar bakıldığı ile ilgili sayısal değerlendirme yapabilmeyi de sağlıyor.

Billboardların yanısıra reklamcılığın diğer kolları ve iş yaşamında, tüketici alışkanlıklarını ölçmede büyük fayda sağlaması düşünülen Eyebox2, bakış açısı algılamada geniş açıya sahip olması ile benzerlerinden ayrılıyor. Perakendecilik sektöründe hangi ürünlerin, hangi renklerin ya da hangi yüksekliğin daha çok dikkat çektiği veya raflardaki sıranın ya da dizilişin tüketici ilgisini ne kadar etkilediğini ölçmek için veri toplamak, bu teknoloji ile sağlanabilecek faydalara örnek olarak gösteriliyor.

Ürünü geliştirenler, her ne kadar teknolojinin ilk kullanım alanını reklamcılık olarak belirlese de; teknolojinin gelecekte farklı iş kollarında kullanılmasını da mümkün görüyor. Göz temasının, teknolojik cihazlara taşınması ekseninde üretilen fikirlerin arasında; siz konuşurken çalmayacak telefon ya da uykuya daldığınızda kendiliğinden kapanacak televizyon gibi ürünler bulunuyor.

No comments:

Post a Comment